Version 16-04-2022.

Thorvald Rischel in Memoriam 29. April, 1939

Danmarks største --- og eneste store - Guitarist er død.

Det lyder ikke af saa meget; men i en Tid, hvor store Guitarspillere, som Segovia, Mobet, Sainz de la Maza, Pujol og andre henrykker Europas og Amerikas Musikpublikun med deres Kunst, og i Betragtning af, hvor uhyre vanskelig Guitaren er som Soloinstrument, er der dog maaske Grund til at pege paa, at ogsaa en Dansker i vor Tid var berettiget til at bærer Virtuosnavnet!

I hele sit lange Liv dyrkede Rischel Guitaren, og hans Interesse for dette af saa mange miskendte Instrument holdt, sig usvækket gennem Aarene.

Hans Lærer var “gamle Degen”, der var vor største Guitarist for sin Tid, og som -selv var Elev af den fremragende Virtuos og Komponist Napoléon Coste (Ven med alle Tiders største Navne paa dette Omraade: Sor, Aguado, Carulli og Carcassi); men selv i den modne Alder veg Rischel ikke tilbage for Anstrængelserne med at tilegne sig den moderne Guitarteknik, saaledes som den i første Række er udformet af den berømte Tárrega.

Uendelig beskeden, næsten sky, som Rischel var, traadte han yderst sjældent frem for et Publikum; dog har han enkelte Gange, som f. Eks. ved Musikhistorisk Museums Indvielse og ved Cæciliaforeningens Mindefest for Henrik Rung, ladet en større Kreds nyde sit eminente Spil.

Rischels Interesse for Guitaren indskrænkede sig imidlerfid ikke til Udøvelsen; han besad en enestaaende Samling af uhyre sjældne Kompositioner for Guitaren, saavel Solo som i Ensembler. Da Coste i 1883 var død, rejste Rischel til Paris og erhvervede for at komplettere sin Coste-Samling af hans Enke en Række uudgivne Kompositioner i Manuskript; ogsaa af den berømte, østrigske Guitarkomponist Mertz's uudgivne Værker ejede Rischel en Del, ligesom Mertz's pragtfulde Guitar “die Kaisergitarre” var i Rischels Besiddelse. At Sor's Kompositioner ogsaa. findes i Samlingen, komplette og i de sjældne Originaludgaver, skal lige nævnes.

Et enestaaende Kendskab havde Rischel til den klassiske Guitarliteratur, og dette satte ham i Stand til for faa Aar siden at paavise (i en Artikel i Dansk Musiktidsskrift, 7. Aarg. Nr. 4), at den - under Schuberts Navn gaaende - bekendte Kvartet for Fløjte, Guitar, Bratsch og Violoncel i Virkeligheden er en Trio for Fløjte, Bratsch og Guitar af W. Matiegka (Op. 21), hvortil Schubert har føjet en Cellostemme.

Som et andet Udslag af Rischels Interesse for Guitaren kan nævnes, at han for faa Aar siden fuldendte et stort matematisk-fysisk Værk (foreligger kun i Manuskript) om Guitarhalsens Inddeling, Strængenes Spændingsforhold og de dertil knyttede akustiske Problemer.

Personlig var Rischel som sagt det beskedneste og elskeligste Menneske; altid hjælpsom med Raad og Daad, og ikke faa yngre Guitar-spillere staar i dyb Taknemlighedsgæld til ham for hans uegennyttige Undervisning og for lærerigt Sammenspil.

Ære være han Minde! Det elskelige Menneske og den fremragende Guitarist Thorvald Rischel!

Fr. Birket-Smith.

Gå til oversigten